سوالات در ادامه مطلب
سوالات در ادامه مطلب
سوالات در ادامه مطلب
سوالات در ادامه مطلب
سوالات در ادامه مطلب
سوالات در ادامه مطلب
سوالات در ادامه مطلب
سوالات در ادامه مطلب
در کتاب آثار العجم تالیف فرصت الدوله شیرازی از حمام های متعدد در محله های مختلف شیراز نام برده شده که به لحاظ قدمت تاریخی عموما متعلق به دوره قاجاریه می باشند. حمام عفیف آباد که در ضلع شمالی باغ ......
اکنون محل کوچکی در محله لب آب به فاصله کمی در جنوب غربی مسجد جمعه (جامع عتیق ) به نام دار الشفا موجود است که قبر عالم مشهور سید شریف جرجانی در آن قرار دارد . این سید شریف جرجانی در زمان شاه شجاع مظفری به شیراز آمده ومورد تکریم آن پادشاه قرار می گیرد وتولیت مدرسه ای که شاه شجاع ساخته ودار الشفا نام داشت به او واگذار می شود.
مقدسی ،جغرافیدان معروف اسلامی هم که در دوره دیلمیان از شیراز بازدید داشته، از بیمارستانی نام می برد که ...
از عناصر خدماتی در شهر های سنتی ایران بیمارستان بوده است که در منابع تاریخی راجع به راه اندازی آن در شهر شیراز از دوره دیلمیان به بعد به آنها اشاره شده است. برای نخستین بار در اسناد تاریخی دوره دیلمیان ( آل بویه ) از بیمارستانی به نام دار الشفا یاد می شود که توسط عضد الدوله دیلمی در شیراز ساخته شده است.
این دارالشفا تقریبا تا ...
مدرسه نظامیه ( محمودیه ) توسط امیر نظام الدین وزیر دوره صفویه که حاکم فارس بود در سال 1075 ( ه . ق ) ساخته شد که به همین دلیل به مدرسه نظامیه مشهور شده بود در سال 1294 ( ه . ق ) حاج معتمد الدوله ( فرهاد میرزا ) از شاهزادگان قاجاریه آن را تعمیر کرد.این مدرسه هم اکنون در غرب بقعه آستانه سید علاالدین حسین (ع ) قرار دارد ومحل تحصیل طلاب علم دینی است.
در دوره زندیه تنها مدرسه ساخته شده مدرسه آقا بابا خان است که در ضلع جنوبی مسجد وکیل واقع شده که آن را مدرسه سردار هم می گویند.شالوده این مدرسه در زمان کریم خان زند ریخته شد ولی وی پیش از ...
از مدارس دوران آل اینجو و آل مظفر می توان از مدرسه مسعودیه _مجدیه -دارالشفا ومدرسه منصوریه را نام برد که از میان این مدارس تنها بنای موجود مدرسه منصوریه باقی مانده که در جنوب بقعه شاه چراغ (ع )در بازارچه منصوریه قرار دارد . این مدرسه توسط
از دیگر بناهای مذهبی موثر در ساخت سنتی شهر های ایران ،مدارس قدیمی است که در مورد تاثیر این گونه مدارس در بافت قدیم شیراز چنین می توان گفت که از ادوار گذشته تا کنون برخی امرا ووزرا وبزرگان وحتی بعضی از مردم علم دوست برای ترویج علم ودانش ومعرفت وهم جهت اشاعه معارف اسلامی به ساختن مدارس پرداخته اند که طلاب علم دینی در حجره های آن اقامت جسته وبه تحصیل می پر داخته اند ،لذا از گذشته های دور شیراز را
همچنین در کنار بقاع امامزادگان قبور بزرگا ن ومشاهیرعلم وادب وخانقاه های متعددی به جای مانده که به عنوان عناصر فرهنگی مذهبی درگوشه وکنار بافت قدیم شهر واقع شده اند. هم چنین آرامگاه حافظ که نخستین بار یکی از شاهزادگان تیموری بر فراز قبر وی عمارت وگنبدی بنا کردودر دوره صفویه تعمیر گردید اما ساختمان اصلی آرامگاه حافظ در زمان
بقعه علی بن حمزه (ع) که بنای اولیه آن بیش از 1000 سال قدمت دارد برای نخستین بار توسط عضد الدوله دیلمی ساخته شد ولی در دوره تیموریان _صفویه وزندیه وقاجاریه قسمت هایی به آن ضمیمه گشت ویا مورد تعمیر ومرمت قرار گرفت . عمارت فعلی آن ...
از میان بقاع متبرکه مذهبی وآرامگاه امامزادگان مدفون در شیراز ،مشهور ترین آنها بقعه حضرت احمد بن موسی (ع ) است .مزار آن حضرت تا دوره حکومت امیر عضد الدوله در قرن سوم مخفی بود تا این که در آن دوران ،قبر آن امامزاده بزرگوار هویدا شد وبارگاهی برآن نهادند .
در دوره قاجاریه نیز مساجد وسیع وزیبا در شهر شیراز بنا شده است که آن جمله مسجد تاریخی نصیر الملک در محله گود عربان در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد . این مسجد توسط حاج میرزا حسینعلی ملقب به نصیر الملک از بزرگان دوره قاجاریه ساخته شد که از نظر معماری وهنر کاشی کاری یکی از زیبا ترین مساجد ایران است.
از حکام دوره بعد یعنی دوره آل مظفر تنها یک مسجد در محله سردزک وجود دارد که در قرن هفتم ساخته شده وبه مسجد شیخ جنید
در دوره اتابکان فارس در کنار مسجد جامع عتیق بنا های الحاقی مانند مدرسه ودار السیاده ورباط وآب انبار هم ساخته شد که امروزه هیچ گونه آثاری از آنها وجود ندارد.در دوره اتابکان علاوه بر مرمت مسجد جامع عتیق ، اقدام به ساخت مسجد وسیعی در ...
در کتاب آثار العجم تالیف فرصت الدوله شیرازی از حمام های متعدد در محله های مختلف شیراز نام برده شده که به لحاظ قدمت تاریخی عموما متعلق به دوره قاجاریه ....
حمام- حمام های سنتی در زمان قدیم از رونق خاصی برخوردار بوده است و عموم مردم از این گرمابه ها در محلات گوناگون شهر شیراز استفاده میکردند. بسیاری از این حمامها در شیراز دارای قدمت تاریخی میباشند. در منابع تاریخی دوره ....
از دیگر قبرستان های قدیمی شیراز میتوان از قبرستان شیخ کبیر نام برد که در منابع تاریخی محل آن را در حوالی دروازه استخر (دروازه اصفهان فعلی ) نام برده اند. امروزه محل این قبرستان قدیمی ....
به جز قبرستان قدیمی دارالسلام در دوره اتابکان به سمت جنوب وجنوب غربی مسجد نو، قبرستانی به نام باهلیه وجود داشته است که آن هم از قبرستان قدیمی شهر شیراز بوده که در محله سنگ سیاه قرار داشته است. امروزه از این قبرستان تاریخی .....
در بافت قدیم شیراز گورستانهای کوچک و بزرگی در محلات آن قرار داشته اند که دانشمندان و عرفای بسیاری در آنها مدفون شده اند. در منابع تاریخی از قبرستان درب سلم در دوره اتابکان فارس نام برده شده است که امروزه به نام قبرستان دارالسلام در ....
با جستجو در منابع تاریخی دوره قاجاریه به ویژه سفر نامه سیاحان خارجی که در این زمان از شیراز بازدید نموده اند همه آنها از جاده و خیابان سراسری نام بردهاند که از تنگ الله اکبر شروع شده و با شیب تندی مستقیما به دروازه شهر ختم شده است که ....
کالبد فضایی شهر شیراز در دوره زندیه نسب به دوره صفویه تفاوت زیادی نکرد. در دوره قاجاریه مهمترین تغییر همان برداشتن حصار و باروی شهر بود. از آنجا که در خارج از شهر شیراز به ویژه در سمت شمال آن سکونتگاهی وجود داشت که با خراب شدن حصار شهر....
در دوره صفویه، شیراز شهری بوده آباد و پررونق و با جمعیت بسیار که بعد از اصفهان دومین شهر ایران به شمار میرفته است. چنانچه در پشت حصاری که گرداگرد شهر را فرا گرفته بود از خیابانها و شبکه ارتباطی نام برده شده که به .....
به طور کلی شبکه های ارتباطی که از بدو شکل گیری شهرها به وجود آمده، آنهایی هستند که امروزه هم از اصلی ترین شبکه راههای شهری به شمار می روند. عمده ترین عناصر اصلی شهر حول این محور شکل گرفته و سایر بخشهای شهر به تبعیت ازآنها توسعه یافته اند.
ازعناصر پایدار شهری در شهرهای سنتی ایران از جمله شهر شیراز وجود شبکه راههای ارتباطی در خارج از ...
از جمله باغ های ساخته شده در دوره قاجاریه دربافت قدیم، باغ شخصی معروف به باغ میرزا نعیم که در سمت شمال شهر درمحله درب شاهزاده قرار گرفته بود باغی بود خرم و بستانی با نشاط که در وسط آن عمارتی به تقلید کلاه فرنگی قرار دارد همچنین در مجاورت آن ...
در دوره زندیه بهترین باغ ها را باغ شاهزاده و یا باغ حکومتی نام برده اند که به نام باغ نظر در روبروی ارگ کریم خانی قرار داشته است. هم چنین از باغ جهان نما و باغ دلگشا نیز نام برده شده که هر دو دارای عمارت های ....
یکی از عناصر تفرجگاهی در فضای عمومی شهرهای سنتی ایران به ویژه شهر شیراز وجود باغ های متعدد است که در بیشتر منابع تاریخی از آنها نام برده شده است. درباره آنچه راجع به باغهای شیراز درکتاب ها و اسناد تاریخی یاد شده، این نکته اهمیت دارد که یکی از ...
تالاب ارژن باوسعت تقریبی 2000هکتار از جمله در یاچه های آب شیرین کشور است .این دریاچه بخشی از منطقه حفاظت ....
گردشگاه آب بند که از مکان های تفرجگاهی شهرستان داراب است که در منطقه ...
این بقعه زیارتگاهی که در فاصله4کیلومتری جنوب شهر سوریان و در...
شیخ ابو اسحاق معروف به ایوان مرشدی از عرفای بزرگ و مشهور اواخر قرن چهارم و ...
این چشمه آب گرم معدنی در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی شیراز ...
بر فراز کوه مشرف به دروازه قرآن(کوه چهل مقام) عمارت چهار طاقی با چهار ستون ...
در فاصله30 کیلومتری جاده استهبان- شیراز و روبروی روستای «دهویه» ...
از گردشگاههای طبیعی شهرستان فراشبند است که ...
تعداد صفحات : 5