loading...

موسسه گنجینه سرزمین پارس

قدمت آب رکن آباد به دوره دیلمیان می رسد، بنابر اسناد تاریخی قنات رکن آباد در سال 1338(ه.ق) به دستور رکن الدین حسین دیلمی در 12 کیلومتری شمال تنگه الله اکبر در محلی به نام «چشم چنار» و

قدمت آب رکن آباد به دوره دیلمیان می رسد، بنابر اسناد تاریخی قنات رکن آباد در سال 1338(ه.ق) به دستور رکن الدین حسین دیلمی در 12 کیلومتری شمال تنگه الله اکبر در محلی به نام «چشم چنار» و در دامنه کوه بمو احداث گردید.

آب رکن آباد پس از گذر از دامنه ها و کوه ها و مشروب کردن منطقه اکبرآباد از طریق کوه های غرب تنگ الله اکبر وارد شیراز شده و پس از عبور از باغ های جهان نما، آرامگاه حافظیه، بنای هفت تنان و چهل تنان را آبیاری نموده است.

برای بازسازی این چشمه تاریخی از سال 1377، سازمان فضای سبز شهرداری شیراز اقدام به ساخت جدولی 20 کیلومتری نموده است که آب گوارا و زلال رکن آباد را پس از عبور از کوه های تنگ الله اکبر به صورت آبشاری زیبا بر دامنه کوه جاری می سازد.

با توجه به موقعیت آب رکنی که در مسیر شیراز- تخت جمشید، یکی از مسیرهای مهم گردشگری فارس قرار گرفته، با برنامه ریزی های انجام شده و اجرای طرح جامع به مرور زمان با محوطه سازی، سنگفرش و فضای سبز این منطقه مهم تاریخی گردشگری احیا می شود تا بتواند به صورت مجموعه تفریحی و سیاحتی در اختیار گردشگران و علاقه مندان به جاذبه های طبیعی قرار گیرد.

 
محسن سپهری منش بازدید : 1997 شنبه 29 آبان 1400 زمان : 8:22 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
مؤسسة فرهنگی هنری گنجینة سرزمین پارس از مهرماه سال 1390، با دریافت مجوز رسمی از وزارت ارشاد اسلامی به شماره‌ثبت:1782 فعالیت خود را آغاز کرد هدف این مؤسسه رفع نیازهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی شهر شیراز، استان فارس و ایران اسلامی است.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟